Monday, November 08, 2010

sedikit masa lagi. sedikit lagi.

lewat waktu senggang -banyak perkara mengetuk-ngetuk hati.
ditambah dengan mimpi berwarna-warni.
dan jelas.
aku ingat mimpi itu. cukup ingat.
aku nampak emak. aku tahu kalimat2 yang ku ucap padanya. mahuku.
jawapan emak samar2,tidak ku dengari. sesedarnya aku bersama menggunung persoalan di pundak.
mimpi itu-
aku buntu tiada ilmu, entah apa maksudnya. (garu2 kepala)

bukanlah diriku si penafsir mimpi.
namun apa yang ku pernah baca serta fahami-kadangkala mimpi adalah apa yang seseorang mahukan, dan mimpi juga adalah rakaman memori sewaktu sedar. semasa tidur, cebis2 memori akan muncul semula dalam bentuk mimpi.

islam pula menerangkan,


Dalam sebuah hadis Rasulullah SAW menyatakan melalui sabdanya yang bermaksud: “Mimpi yang baik (soleh) itu dari Allah, sedang mimpi buruk itu dari syaitan.” (Riwayat Bukhari).


Percaya pada Allah.


 Bernafas dalam kelam, bersama tembusan cahaya Dia, bernafas dalam cahaya, kelam mengekori -tinggi istiqamahnya, senafas sederu udara, aku kepunyaan Dia, pencipta aku, emak, mimpi, rasul dan kamu-kamu pembaca.

No comments: