Tuesday, August 03, 2010

hari ini dan semalam

di sebuah negeri yang letaknya di bahagian barat lautan Hindi.

hari semalam.suhu telah  menaik tinggi --hingga membuatkan penduduk-penduduk di kawasan itu berfikir sejenak. adakah ia akan berakhir?yang berpakaian berlapis-lapis mula menanggalkan persalinan --tinggal kain yang menutup aurat sahaja..gembira bahawa mereka akan menikmati keselesaan haba semula.

namun hari ini. suhu turun semula. mendadak pula. maka masyghullah segala rakyat jelata setelah diberitakan yang keadaan itu masih belum sampai ke pengakhirannya. berasak-asak rakyat jelata mencari semula persalinan tebal-tebal buat menghadang tubuh dari bayu dingin...

wahai rakyat jelata,wahai umat akhir zaman,

Allah itu ada,Allah itu penyusun terbaik~rancanglah sebaiknya,dan bertawakkal kepada Dia jua.

”Demi matahari dan cahayanya di pagi hari, dan bulan apabila mengiringinya, dan siang apabila menampakkannya, dan malam apabila menutupinya, dan langit serta pembinaannya, dan bumi serta penghamparannya, dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya), maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya, sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu, dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya.” (QS.As-Syams 91 : 1 -10)

No comments: