Saturday, June 19, 2010

krappp~break

bunyi itu.bunyi makanan itu.

Papadom.pappadom.aish aku kurang pasti yang mana satu ejaannya yang betul , tapi engkau semua faham bukan apakah yang aku maqsudkan~haha gatal eja maksud jadi maqsud.

oh makanan itu sedap.rangup.pedas sedikit mungkin.dan kaya dengan rasa jintan dan aroma rempah...

berupaya mengembalikan aku ke zaman kanak-kanak.masa masih muda. memori kehidupan yang agak susah, berumah kayu bertiang empat, berhujan bersama kerana berlubang atapnya,bertangga tinggi, berlubang di lantai dapurnya (lubang itu sebagai sinki,tempat emak atau abah letak aku jika aku menangis malam2-mereka tahu lubang itu menakutkan aku dan membuat aku senyap serta-merta~haha)

pappadom.snek kegemaran aku adik-beradik.tiada coklat cadbury.tiada gula-gula m&m.tiada keropok super ring. aku kenal semua itu dalam proses menjadi dewasa. alhamdulillah kehidupan semakin baik selepas itu. alhamdulillah.



namun memori tetap memori. tidak akan terpadam jika aku mahu ia kekal di dalam kotak ingatanku. kami saling bersaing pappadom siapa paling rangup, maksudnya, bunyi yang dihasilkan paling kuat. kanak-kanak, apa yang harus dirisaukan. bermain adalah saat bahagia. pappadom juga merapatkan hubungan kami.

aku rindu saat itu.

saat menjadi kanak2. dan ingatlah waktu itu menjadi kanak2 tidak berdosa. dan sekarang? sudah baligh. sudah dewasa. sudah menanggung dosa sendiri. refleksi. berusahalah ke arah menambah kebaikan. sungguh tidak tertanggung dosa...

p/s: pappadom dan vadai. sedap bila dimakan panas2. panas lagi api neraka.

image credit: http://www.dilserestaurant.co.uk/images/poppadoms.jpg

No comments: