Thursday, June 24, 2010

sayanggg~

salam

titik tolak perubahan bermula pada malam ini.

Allah sayang aku.

segalanya bermula dari perubahan diri sebelum mengubah dunia.

mari aku kongsikan ini bersama engkau semua (sumber dari ceramah ustaz Abdul Halim temanya "Aku Peduli"):

ini diaaaa~

ciri - ciri muslim yang patut ada pada diri aku dan kau semua (untuk berubah menjadi seorang MUSLIM Berjaya di dunia dan akhirat)

  • 1.sihat tubuh badan (joging ke, buat pergerakan konsisten setiap hari ke,ziarah gym ke maksud aku guna sekali barang2 kat situ supaya dapat beribadah dengan baik dan khusyuk)

  • 2.akhlak 'mantop (ikut akhlak rasulullah, kalau orang terpijak kaki senyum je, maafkan jangan pijak kaki dia balik, tunjuk yang islam itu cukup indah--akhlak terhadap manusia dan alam -  haiwan, tumbuhan, ilmu...dll)

  • 3.fikiran terpelajar ("jangan malas berfikir," pesan cikgu sains aku masa tingkatan tiga, banyakkan berfikir dan cari ilmu supaya fikiran kita semua terbuka dan mampu menyumbang fikiran untuk kebaikan ummat dan islam)

  • 4.aqidah sejahtera (fahamkan aqidah itu apa, kerana dari aqidah kita mengenal siapa Allah, siapa rasul, ada apa dengan agama dan apa yang harus kita lakukan)

  • 5.ibadah yang sah (jaga ibadah, jauhi was-was dalam ibadah, syaitan memang akan mengganggu kita membuat kebaikan, ibadah itu tujuan utama kita kan?)

  • 6.tersusun dalam urusan (maksudnya kena ada strategi dalam setiap apa yang kita buat, nak siapkan assignment atau kerja rumah pun ada strategi, nak kahwin pun ada-tipu kalau tiba-tiba kau terus buat walimatul urus tanpa mengira berapa orang yang hadir ke majlis kau, mari menyusun jadual hidu berdasarkan waktu solat, cukup sistematik, percayalah =))

  • 7.menjaga waktu (ada antara kita yang sibuk dan ada yang mempunyai banyak waktu untuk rileks dalam sehari- hari, apa-apa pun waktu solat perlu dijaga, kalau waktu lapar pandai cari makanan tapi kalau dah masuk waktu solat perlukah menunggu sejadah mencari dan bertanya "hohoi waktu solat dah masuk oiii" terus bergegas tanpa membuang masa sesaat pun, hindari pembaziran waktu kerana kita sedang mendekati mati, siapa tidak setuju??)

  • 8.bermanfaat pada orang lain (sampah masyarakat, jangan jangan jangan kerana sampah layaknya tidak menyumbang apa-apa okey boleh kitar semula namun sedikit amat sumbangan engkau jadi jadilah permata masyarakat yang memberi manfaat kepada semua sekeliling, saham akhirat oooo)


  • 9.mencari nafkah (maksudnya bukan di alam perkahwinan sahaja okey ke aku seorang yang berfikir sedemikian jadinya mencari nafkah maksudnya bekerja dan mendapat gaji dan menyara kehidupan diri keluarga supaya ekonomi yang stabil disebabkan usaha kita dapat meyumbang ke arah ekonomi islam sham akhirat lagi okey, dan kalau sudah kahwin sara keluarga isteri dan anak2 juga itu kena beritahu?hehe)

  • 10.tundukkan nafsu (jika wanita2 amnya perlu tundukkan nafsu shopping tolak ke tepi sedikit untuk sodaqoh kat masjid surau ke palestin, mana tahu duit yang dah disumbangkan itu sebenarnya nanti beli barang yang tidak akan guna pun, rosak ke, tidak berminat ke siapa tahu tapi Allah tahu, dan golongan lelaki jalan tunduk2 jaga jangan langgar tiang atau orang atau apa2 objek sebab ramai wanita pakai pakaian yang tidak sepatutnya~yaa semua orang boleh berpuasa juga untuk tundukkan nafsu)

jadi, jom jom jalinkan agama dan kerohanian dalam apa yang engkau dan aku usahakan sekarang ini supaya engkau dapat mencapai kejayaan dunia akhirat. contohnya, jika aku menajdi guru, aku tidak akan hanya mengajar subjek yang ditugaskan kepada aku sahaja tetapi aku juga akan mendidik manusia2 menjadi ummat cemerlang di dunia dan akhirat, kenal agama, kenal Allah, kenal Rasul, kenal asal - usul, kenal tujuan kehidupan dan target akhirat.

okey itu perkongsian aku untuk hari ini. jika ada kekhilafan penerangan aku mohon maaf ya? kamu sentiasa boleh berkomunikasi dengan aku dengan memberi cadangan atau komen di sini atau di facebook aku, beritahu saja aku akan sentiasa terbuka =). and yes PALESTINIANS need you and me. please please do something.

p/s: bermula detik ini, 24jun2010, sedikit dari 23jun2010 beberapa jam sebelum itu---BERUBAH biiznillah.you know what you should do.back to the real world~reality hits me hard but life is tough, akhirat is tougher.


image credit: http://www.arielbravy.com/photoblog/images/20060102190017_water%20droplet.jpg

No comments: