Friday, May 06, 2011

erti cinta

duduk-duduk dan melihat ke tingkap
sebentuk ukiran kaca berwarna hitam telus
sebuah kiub rubik. masih belum diselesaikan.
bersama jam sebesar telapak tangan
dan kulit siput 'conch'
di sebelah kacamata tidak berlensa itu
ditemani dua origami bunga teluki merah dan putih
jam pasir berwarna biru muda
dan batu-batu aneka bentuk dari pantai 


semuanya tanda ukhwah fillah dari anda semua...


"Dan Dia menyatukan hati mereka. Sekiranya kamu (Muhammad) menafkahkan kesemua yang di dalam bumi, tentu kamu tidak akan dapat menyatukan hati mereka; tetapi Allah menyatukan antara mereka; sesungguhnya Dia Perkasa, Bijaksana." (8:63)



"Dan berpegang teguhlah kamu pada tali Allah, semuanya, dan janganlah kamu berpecah belah, dan ingatlah akan rahmat Allah ke atas kamu ketika kamu bermusuh-musuhan, lalu Dia menyatukan hati-hati kamu, supaya dengan rahmat-Nya kamu menjadi bersaudara." (3:103)


walau siapa pun anda. smapians, ipik-ians, qut-teflians, saudara saudari semuslim lain yang pernah dan akan memberi; walau pemberian bukan secara fizikal, bukan seperti yang ku senaraikan di atas, namun sentuhan hati dari kamu-kamu yang diilhamkan oleh Allah, amat ku syukuri. heart. jazakunallahu khairan katheera.


aku juga mahu menjadi seperti kamu-kamu. supaya aku tergolong dalam golongan mereka ini:


mereka yang menyeru...


Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk. ( Q.S. An-Nahl : 125 )


“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang makruf, mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”(QS. At Taubah[9]: 71).


alhamdulillah.inshaAllah.

No comments: