Thursday, August 18, 2011

pena buat islam

Segala dari Allah itu tidak sia-sia.


Hari ini aku diingatkan semula oleh Allah tentang taufiq dan hidayahnya. Betapa kefahaman ini mengetuk-ngetuk benakku supaya berkongsi dengan kamu semua. Sekarang, aku nampak dengan lebih jelas mengapa aku harus beristiqamah menukil zarah-zarah kata di sini.



Hidayah adalah petunjuk daripada ALLAH ke arah perkara kebaikan;
manakala taufiq adalah kesanggupan, kudrat kita untuk melakukan kebaikan.









Lebih penerangan: 


Ada manusia yang Allah beri hidayah tanpa taufiq. Contohnya, hendak ke masjid namun tiada kenderaan, hujan lebat sungguh.


Ada pula mendapat taufiq tetapi tidak mendapat hidayah. Tubuh badannya sihat, namun bermalasan.






Aku fahami, menulis belog ini adalah usaha untuk menjadi sebuah 'medium' menerbitkan bibit-bibit kesedaran di dalam diri orang ramai termasuk aku sendiri. Maka, dengan izin Allah dan kasih sayangNya, kita bertapak di jalan yang benar.






Tiada pengakhiran lain yang kita harapkan, melainkan hanya redha Allah dan syurga.


Semoga nanti, apabila berada di mana-mana sekalipun, kita menjadi seorang yang mendoakan diri dan orang lain, supaya Allah sentiasa menjaga kita, melimpahkan taufiq dan hidayahnya buat kita.




"bertutur lidah berulam rasa,
ingati Allah setiap masa,
tukaran jiwa pilihan- syurga"



No comments: