Friday, May 21, 2010

adamaya

kamu tengok 'kah?aku tak. sebab?melalaikan (bagi aku 'lah,bagi kamu?sila kongsi jika tidak keberatan). mari baca cerita aku. adamaya 'kan 'dah tamat.


aku buka mata.reseptor kulit mengesan suhu yang rendah.aku berniat.kemudian tingkap dibuka.di balik kaca yang jernih kulihat kehadiran titis-titis air yang mengalir perlahan.suasana mendung, alam diselubungi hawa dingin.awan2 bergumpal berisi hujan berarak megah menyiram bumi bersama rahmat Allah.aku pijak tanah yang basah. hasil geseran tapak kasut serta air di tanah menghasilkan bunyi khas. angin sejuk menampar lembut wajah. aku suka. kamu bagaimana?


dan ya,aku jumpa ini.


"hai anak adam,pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) masjid*,makan dan 
minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan*. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan" (surah al-a'raf, ayat 31).


masjid*=tiap2 kali mengerjakan solat atau tawaf atau ibadat lain
berlebih2an=jangan melampaui batas yang diperlukan tubuh dan jangan melampaui batas2 makanan yang dihalalkan.


bintang* yang pertama adalah tentang berpakaian segak, bersih, wangi2 bau minyak attar untuk beribadat...menunjukkan keikhlasan kamu dan aku untuk menyerah diri kepada Yang Esa.


tapi di hari yang hujan ini aku mahu menyentuh bintang* yang kedua iaitu tentang makan dan minum. mari aku ajak kamu, mari menyentuh beramai2. 


ayat ini adalah peringatan untuk anak cucu cicit adam termasuk aku yang suka makan. dan aku suka makan banyak2. jika sejuk lagilah banyak. aku tahu aku berlebih2an. maka aku perlu makan dalam kadar makan  untuk menjana tenaga beribadat dan berjuang.


lalu aku pun memanfaatkan ikon 'google search'. oh yeahh, ini hasilnya. alhamdulillah.


marilah kita makan dalam kadaran yang perlu, lebih baik sebelum kenyang kerana...


Abu Sulaiman Ad-Darimi berkata "Kunci dunia adalah kenyang, sedangkan kunci akhirat 
adalah lapar." 


mana lagi penting?dunia atau akhirat?
...dan kerana ini juga...


Al-Harits bin Kaladah, salah seorang pakar kedoktoran Arab pada masa lalu berkata,
"makanan (melebihi yang diperlukan), merupakan pangkal penyakit.


ini menakutkan dan memberi pengajaran. berpuasa?cadangan yang menarik dan ada sebabnya lagi kenapa kita perlu makan dengan sederhana sebab...ouch! eh aduh! kena diri=


Al-Harits berkata pula, "Yang membunuh manusia dan membinasakan binatang-binatang 
buas di dunia ini, ialah memasukkan makanan di atas makanan sebelum selesai 
pencernaan.
takutkah?takutkah??


dan yang akhir sekali...penutupnya...


"Tidaklah seorang anak Adam memenuhi bejana yang lebih buruk dari memenuhi perutnya (dengan makanan dan minuman). Cukuplah bagi anak Adam beberapa suap (makanan) yang bisa menegakkan tulang rusuknya. Jika harus dilakukan, maka sepertiga untuk makanannya, sepertiga untuk minumannya dan sepertiga lagi untuk nafasnya." (HR. At-Tirmidzi, Ahmad dan Hakim, dishahihkan oleh Al-Albani). 


p/s: makanan adalah kawan aku. namun aku perlu sayang diri aku. kamu sayang diri kamu juga ya?





2 comments:

Soleh Ismail said...

L.I.K.E

dinaso said...

haha tq2,macam kat fesbuk pulak~