Monday, May 31, 2010

ketayap boleh makan.

hoihai.kau semua sihat?mari sebut alhamdulillah syukur,kau tak tanya pun aku tetap bersyukur aku sihat.


berhabuk belog ini.sungguh kesian.aku tinggalkan kerana kesibukan dunia.ouh dunia je ke??(bukan benda2 dunia kau buat ini untuk persiapan akhirat ke?kau nampak tak pokok bunga kubur tadi,nampak tak??)


ya.jawapan kamu juga ya/iya/ yeahhh/ouwyeyeahhh?kan?tidak boleh berkata tidak.kenapa?kerana kamu dan aku diciptakan untuk ini:


“ Tidak Aku ciptakan jin dan manusia kecuali beribadah (mengesakan ibadahnya) kepada-Ku, Aku tidak mengendaki rizki sedikitpun dari mereka dan Aku tidak mengendaki supaya mereka memberi makan pada-Ku, Sesungguhnya Allah Dialah Yang Maha Pemberi rizki Yang mempunyai kekuatan Lagi Maha Sangat Kuat” (Adz Dzariat:56-58)


tugas kita beribadah kan?


maksud aku belog ini ditinggalkan buat seketika untuk aku fokus ke arah keutamaan aku sebagai pelajar.belajar juga ibadah bukan?


adapun arakian ibadah itu terbahagi jualah ia kepada dua.ibadah umum dan khusus.
sila rujuk belog ustaz ini:http://ustaznazmi.blogspot.com/2008/04/konsep-ibadah-dalam-islam.html


jazakallahu khayr buat beliau.


dan dan dan salah seorang sahabat aku,pernah berpesan,"utamakan keutamaan." ustazah dia pesan kepada dia dan dia sampaikan kepada aku.aku sampaikan kepada kau semua.kau sampaikan kepada sesiapa sahaja yang akan sampaikan kepada sesiapa lagi.


betul.antara belog ini dan pembelajaran aku,aku akan fokus kepada yang utama iaitu pembelajaran.


tapi bila sedang fokus kepada pembelajaran maksud aku membuat assignment kemudian masuk pula waktu solat,apa yang harus aku dan kau utamakan??


utamakan keutamaan dan utamakan Yang utama-ALLAH.kembali kepada ayat di atas.




p/s:ketayap mak aku suka dari zaman kanak2 beliau dan kerana ketayap juga abah aku bising kerana adik2ku yang suka mengambil benda itu sesuka hati dari koleksi beliau.jadi ketayap mana yang boleh makan?haa jawab2

No comments: