Wednesday, May 19, 2010

serbuk kari

assalamualaikum buat kamu semua.

hari ini giliran aku memasak. aku masak kari ayam. sedap air tangan aku 
"kari ayam" (kata orang kl,orang kl kah aku?), "gulai ayam" (kata org kedah),negeri lain lebih kurang juga panggilannya kot? apa2 pun kamu panggil ayam tetap berada selepas perkataan itu. kamu tetap akan guna serbuk kari jugak kan?kan?alagappas?babas?brahim's? dan kenapa aku menulis tentang kari? sebab ia tiada kaitan dengan tajuk hari ini. aku hanya ingin membuat kamu cemburu dengan aku kerana aku telah berjaya menghasilkan rasa masakan itu seperti masakan emak. percayalah...maksud aku -cayalahh!

ok2.sebelum itu oleh kerana aku empunya empayar blog ini pastilah aku yang akan berbicara dan kamu akan membaca, kamu pasti boleh berbicara seperti aku tetapi berbicaralah di blog kamu, pasti aku akan baca, hidup ini 'kan tentang memberi dan menerima (ceh,cliche gila kau

dan dan dan oleh itu silalah tinggalkan jejak kamu di mana2, atau kamu amat dialu2kan berbicara sebanyaknya di bahagian 'comment atau 'shoutbox atau 'follow sahaja blog ini, (insyaAllah tanpa was2 aku akan jejak kamu semula).itu mesej aku sebenarnya.

.kawan2, mari pergi kepada perniagaan sebenar (let's get to real business). abaikan repekan aku sebentar tadi.

ehem.perkongsian hari ini adalah tentang bersolat dalam permusafiran.

aku mulakan dengan soalan ini -apa yang bermain2 dalam fikiran kamu bila aku tulis ini- "pakaian untuk bersolat?"

adakah kamu terfikir tentang telekung berwarna putih, berenda2, berwarna-warni, berbunga2 indah, dan ada sesetengahnya berjahit tanda 'malizia' seperti ini-"ماليزيا" di bahagian belakang kepala? dan bagi yang lelaki, kain pelekat, baju melayu, songkok, ketayap...? 

bagus jika fikiran kamu bertepatan dengan contoh di atas, kerana itu adalah contoh pakaian solat yang menepati syarat sah solat (selagi ia menutup aurat). namun adakah kamu HANYA perlu pakai semua itu pada setiap waktu solat?adakah?adakah??

bayangkan situasi ini (walaupun situasi ini untuk muslimah)-jika kamu sedang berjalan di Times Square dan waktu solat telah masuk dan kamu tidak membawa telekung, begitu juga rakan2 kamu dan apabila kamu pergi ke arah surau di tingkat tujuh kamu lihat ramai lagi muslimah menyerbu surau dimana pelbagai jenis kasut (kantoi aku selalu mengkaji kasut2 di luar) dan telekung semuanya sedang digunakan dan telah di'cop atau di'after jadi kamu hanya mampu mengambil wuduk dan berdiri sambil menunggu entah bila kamu akan dapat menyarungkan telekung dan mula bersolat.kamu melihat jam di tangan/telefon bimbit dengan resah... kamu tahu 'kan penantian itu satu penyeksaan?

kini tidak lagi!...hanya jika kamu memakai pakaian yang menepati adab berpakaian di dalam agama islam. secara automatiknya kamu hanya perlu mencari tempat yang bersih, serta kamu tahu masuknya waktu serta arah kiblat, kamu sudah boleh bersolat dan terus bermain bowling dan makan di kenny rogers oh aku sungguh rindu akan saat2 bersama rakan2 di times square...

oleh itu, di sini ingin aku kongsikan tips untuk memudahkan kamu menunaikan solat walau di mana sahaja kamu berada di muka bumi Allah ini -semasa berada dalam keadaan musafir (walaupun kamu tinggal di bandar tun razak dan kamu pergi berjumpa rakan2 di times square, kamu sudah layak dipanggil musafir,adakah kamu bangga??adakah?

ok2 berbalik kepada tips ini, :

wahai musafir2 sekalian, 
  • sentiasa ketahui waktu solat (aplikasi dalam telefon bimbit atau manual-ingat je)
  • pakailah pakaian yang membenarkan kamu terus dapat bersolat apabila memakainya (jika kamu mahu pakai telekung atau pakaian khas, terpulang)
  • bawalah kompas bersamamu (untuk tahu arah kiblat)
  • sediakan objek untuk melapik dahi kamu semasa bersujud nanti(plastik, beg, sejadah, etc asalkan tiada najis)
  • sumber untuk ambil wuduk/tayammum (air dlm botol, mana tahu tidak berjumpa sumber air)
  • cari tempat rata untuk kompas (aku hampir terlupa point ini,cikgu geografi aku kata kompas amat sensitif, jika kamu letak ia di kawasan tidak rata takut arah utaranya dipengaruhi...apa cikgu geografi kamu kata??)
  • tempat yang tenang (tempat yang selesa dan membantu kamu khusyuk -contoh tempat yang kurang sesuai-di tengah2 alam khalayak ramai (kecuali sudah tiada pilihan) atau depan iklan minyak wangi di mana ada imej manusia berpakaian tidak sepatutnya-aku tahu kamu faham maksud aku)
seperti biasa jika anda tambahan sila beritahu hamba.

ok itu sahaja. kari ayam menunggu aku. babai.

p/s: aplikasi kompas dan azan juga boleh diletakkan dalm telefon bimbit kamu. sila cek website ini  http://www.islamicfinder.org/

No comments: