Tuesday, May 18, 2010

selain lelaki???


ada perempuan dan khunsa. gay dan lesbian? itu golongan yang DNA dalam kromosom mereka bertanda XX dan XY namun orientasi seksual mereka telah ditukar atas pilihan sendiri mengikut hawa nafsu...tapi hari ini mari aku membawa kamu semua untuk fokus tentang perempuan~sebab aku juga perempuan, wanita (bila aku betul2 matang,eceh2)...isteri.(belum lagi tapi masa walimatul urus aku sila bawa hadiah berupa barang2 dapur seperti microwave, dapur, pinggan mangkuk supaya aku tak perlu beli dah...)
ok2 ampun2 aku agak mudah hilang konsentrasi, jadi doakan moga aku sentiasa fokus..hari ini jom kita fokus tentang perempuan dan aurat okey~
paaada suatu hari aku terjumpa satu video di facebook, seorang  ustaz/khatib/khotib sedang memberi khutbah jumaat atau ceramah agama atau tazkirah, (yang aku pasti dia sedang berkata2 di dalam sebuah masjid dimana ada ramai manusia sedang khusyuk mendengar) ok2, dan kata-kata yang menarik perhatian aku adalah...
"mata manusia sentiasa berkaitan dengan kemaluan, jadi jika anda tidak tutup aurat maka pasti ada mata yang melihatnya sama ada secara terus atau curi2 atau terlihat namun semuanya dapat mengaktifkan kemaluan, kita insan lemah, iman belum tentu sekukuh mereka di zaman nabi...kerana itulah berlakunya zina, rogol, onani dan sebagainya yang dilarang agama"
rasa2nya satu ayat itu telah menyimpulkan kata2 ustaz tersebut pada hari itu...
kerana itu kepada perempuan2 termasuk diri aku, ini ada satu hadith berkaitan dari salah seorang isteri yang Rasulullah sayangi iaitu Aisyah 
...melaporkan buat panduan kita,

أَنَّ أَسْمَاءَ بِنْتَ أَبِي بَكْرٍ دَخَلَتْ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهَا ثِيَابٌ رِقَاقٌ فَأَعْرَضَ عَنْهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَالَ يَا أَسْمَاءُ إِنَّ الْمَرْأَةَ إِذَا بَلَغَتْ الْمَحِيضَ لَمْ تَصْلُحْ أَنْ يُرَى مِنْهَا إِلَّا هَذَا وَهَذَا وَأَشَارَ إِلَى وَجْهِهِ وَكَفَّيْهِ

Asma’ bint Abu Bakr telah masuk ke tempat Rasulullah s.a.w berada sedangkan dia memakai pakaian nipis.  Rasulullah s.a.w lalu berpaling  daripada memandangnya sambil berkata, “Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haid) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.”
Hadis direkodkan olah Abu Dawud.

mari aku jelaskan kepada kamu, mesej hadis Rasulullah di sini adalah...jika kamu perempuan, maka kamu (dan aku) wajib menutup bahagian tubuh kamu kecuali muka dan tapak tangan (mari aku tunjukkan juga apa itu tapak tangan dan muka). tapi janganlah kamu tutup muka nanti kamu tidak dapat melihat dan bernafas. okey aku buat lawak yang tak lawak pun,(no offense sapa2 yg berpurdah), tapi mesej ini sudah jelas...maksudnya  jika ditunjuk juga aurat, maka kamu secara tidak langsung menempah bahaya, bahaya orang yang melihat aurat kita (rujuk semula kata2 ustaz di atas bahaya yang bagaimana) dan bahaya Allah murka terhadap kita.
oleh kerana itu disenaraikan pula adab berpakaian dalam islam untuk semua...
mari mulakan dengan ayat ini...

Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa[531] itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.
T.Q.S Al A’raf: 26

tengok. Allah ciptakan tumbuhan dan haiwan yang hasil dari mereka boleh digunakan untuk membuat banyak jenis kain dan fabrik serta fesyen di dunia ini. jadi mari kita gunakan segala pemberian itu untuk memakai pakaian berdasarkan adab2 ini:



1. menutup aurat dan niat yang baik (tengok, yang nie yang pertama sekali, niat baik bukan untuk menunjuk2 pakaian)
2. Jangan terlalu ketat (yang ketat itu yang menampakkan bentuk tubuh hingga menarik perhatian mata2 melihat dan membawa ke arah fikiran yang tidak baik,jadi jangan bagi peluang itu kepada mereka!
3. Tidak berlebih-lebihan
 (
Allah SWT tidak menyukai orang yang selalu berlebih-lebihan,contoh pakai baju berlapis2 sampai berpeluh2 atau pakai warna yang mengalahkan warna baju polis trafik atau yang 'bling2 sangat,ouh mataku!)
4. Harus bersih dan rapi
(
Sebab Allah SWT menyukai orang-orang yang senantiasa menjaga kebersihan, baik kebersihan badannya maupun pakaiannya.kalau malas basuh baju hantar laundry je,duit sendiri mau ingat)
5. Sesuai dengan situasi
(
Ketika sekolah, pakailah pakaian seragam sekolah. Ketika bermain, pakailah pakaian untuk bermain/bersukan hehe)
6.Pakaian yang tidak menyerupai pakaian lelaki bagi perempuan, dan sebaliknya. (Dari Ibnu Abbas R.A., Dia berkata: Rasulullah S.A.W. telah melaknati orang-orang lelaki yang menyerupai perempuan dan orang-orang perempuan yang menyerupai lelaki. Dan dalam satu riwayat, Rasulullah telah melaknati orang-orang yang menyerupai perempuan dari kaum lelaki dan orang yang menyerupai lelaki dari kaum perempuan.)

(*jika ada tambahan sila letakkan di bahagian komen, saya akan segera menambahnya di senarai ini) 

aku juga mahu berkongsi tentang pesanan mak aku, "suka hati engkolah nak pakai apa, janji tutup aurat dan senang nak beribadah (belajar,solat..)"

dan apabila perbincangan ini berkisar tentang aurat, aku ingin juga menyentuh tentang bertudung...mari sentuh ramai2..

Di dalam al-Quran, perintah bertudung dengan jelas dapat difahami dari firman Allah dalam surah an-Nur,

وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ

“Dan hendaklah mereka (yakni wanita-wanita beriman) melabuhkan tudung-tudung kepala mereka hingga ke dada-dada mereka”. (an-Nur: 31)
jadi pakailah fesyen apa pun kamu mahu asalkan kamu melabuhkan tudung ke dada kamu, dan adab bertudung juga perlu mengikuti adab-adab berpakaian seperti tidak berlebihan (warna dan perhiasan manik/batu di tudung berlebihan sampai menarik perhatian atau menyilaukan mata masyarakat) dan tidak menampakkan bentuk (selalunya aku lihat tudung yang seperti Ariani itu menampakkan bentuk leher jadi berhati2 ya kawan2) dan lain2 (rujuk semula senarai adab di atas).

ini ayat lagi panjang untuk peringatan kita,

Imam al-Bukhari meriwayatkan dari Aisyah r.a. menceritakan; “Semoga Allah mengurniakan rahmat/kasih sayang kepada wanita-wanita Muhajirin yang awal. Tatkala turun ayat “وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ” (yang bermaksud: hendaklah mereka (yakni wanita-wanita beriman) melabuhkan tudung-tudung mereka hingga ke dada-dada mereka), mereka memotong kain-kain bulu mereka, lalu mereka bertudung dengannya”. (Rujuk;Tafsir Ibnu Kathir, surah an-Nur, ayat 31)

jadi sudah terang benderang kau nak suluh buat apa lagi-yang perintah menutup aurat untuk wanita yakni fokus aku hari ini adalah perintah Allah untuk kita, juga kaum lelaki. oleh yang demikian marilah kita mengikuti perintah2 terbabit. barakallah.

 p/s: tentang ayat haiwan menyumbangkan fabrik untuk kita--aku sungguh geli dengan ulat sutera tapi aku juga suka akan kain sutera.terima kasih ulat,geli2 pun hasil kau dijual dengan sungguh mahal.(ingatlah wahai diri bahawasanya ulat juga diciptakan Allah)



2 comments:

nur farah said...

good one la dina..i like..hehe =)

dinaso said...

thanks farahin,haha~mencuba2 menulis dalam bahasa ibunda...lebih dekat di hati kot, =)